2012. október 23., kedd

Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók - ki adja fel hamarabb?
(Marc Prensky: Digitális bennszülöttek, digitális bevándorlók című cikke alapján)

v.s.

A címben említett két csoportot nem hiszem, hogy be kell mutatnom. Biztosan mindenki számtalan példát tud mind a két csoport tagjaira. Az általam kiragadott kérdéskör Marc Prensky cikkéből az, vajon ki adja fel hamarabb a másik tábor "legyőzését" - a kérdés inkább költői -, és mindezt hogyan képzeli el megvalósítani.

A kérdés azért költői számomra, mert a "Hagyományos" és "Jövőbeli" elképzelések, ideák közül túlnyomó többségben a "jövő vívmányai" (papír alapú levelezés v.s. mail ?) győzedelmeskedtek, a különbséget talán abban láthatjuk, hogy a hagyományos megközelítések milyen mértékben maradtak részei egy újonnan forradalmasított eszköznek, módszernek.

Marc Prensky szerint előfordulhat, hogy a digitális bennszülöttek agyi struktúrái az eltérő tapasztalatszerzési formák miatt annyira különböznek, hogy már nem tudnak teljes mértékben és kizárólagosan alkalmazkodni a hagyományos tapasztalatszerzési formákhoz (tankönyv, könyv, "elmondom-és visszakérdezem" módszer). Ez rendkívül érdekes és izgalmas terület, azonban azt is fontosnak tartom (magamra digitális bevándorlóként tekintve), hogy a hagyományos tanulási, tájékozódási és szórakozási formák lehetőségét is hagyjuk meg. Általános iskolai osztályom szinte minden tagja szívesen emlékszik vissza azokra a rajzórákra, ahol munka közben a tanárnő A kis Nicolas kalandjaiból olvasott fel nekünk 5-6. osztályban! A párhuzamosan futó osztályokban előfordult, hogy inkább az mp3 lejátszók által biztosított szórakozási lehetőséget választották a diákok, azonban olyan is volt, hogy amint egy-egy osztálynak a fülébe jutott, hogy a "hagyományos" mesélést is választhatják, szinte követelték azt. Ettől nem gondolom, hogy később jelentősen kevesebbet használták volna a számítógépet, vagy óvakodnának a digitális eszközök használatától, de volt választási lehetőségük, és ezzel éltek is.

A fenti saját tapasztalatommal azt szerettem volna érzékeltetni, amit a cikik írója is, hogy a lehetőségek felkínálása pedagógusként vagy oktatóként a minimális, ami elvárható, a továbbiaknak csak a kreativitás szabhat határt.

Forrás: On the Horizon (NCB University Press, Vol. 9 No. 5. 2001. október)
Copyright 2001. Marc Prensky

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése