2012. december 15., szombat

Adatbankok

Minél lelkesebbé válok az ikt eszközök irányába, annál jobban elszomorít a megfelelő magyar források hiánya. Ez biztosan azért van így, mert ezzel szemben meg rengeteg angol, sőt francia nyelvű adatbank szerű oldalakat is találok, amelyeken nemcsak segédanyagok, hanem konkrétan kidolgozott óratervek, illetve a tanulók számára önálló gyakorlást biztosító feladatok tömkelege található. Legújabb találmányom egy olyan oldal, ahol ezek szintén mind megtalálhatók és rengeteg témakörben találhatóak feltöltött óratervek, illetve egy egész feladatlap könyvtár segíti a felkészülésre kevés idővel rendelkező pedagógusokat. De vajon tényleg lehetséges ez, hogy az ember egyszerűen letölt egy tömörített mappát és vígan elindul az iskolába órát tartani? Nehezen tudom elhinni. De annyi bizonyos, hogy tökéletes keretet ad a felkészülésnek, segíti a fókuszpontok kigondolását és segíti frissen tartani a kreativitást és az ötletáramlást. Hiszen minden óraterv más irányból közelít meg egy-egy témát, ahogyan az iskolában sincs két ugyanolyan módon működő gyerek. Ez a hozzáállás, hogy egymásól is tanulhatunk, illetve ahogy én látom az nem feltétlenül egyértelmű a másiknak, tökéletes bázist nyújt egy-egy anyagrész megtanításának a megtervezéséhez. Ezen kívül pedig tulajdonképpen a differenciálás alapjának is ennek kéne lennie, miért ne alkalmaznánk ezt az attitűdöt tehát már rögtön a felkészülésnél.
Sok pedagógus úgy képzeli el saját magát, hogy magára van hagyva, egyedül küzd a 30 fős osztály ellen, az áll a rendelkezésére, amit ő előállít, és egyáltalán senkitől nem kaphat segítséget, magányos harcos. Ez az álláspont réges-régen megdőlt, vagy  legalábbis meg  kellett volna dőlnie, hiszen a csapatmunka nem csak a siker kulcsaként van elkönyvelve majdnem minden szektorban, hanem az inkluzív nevelés legalapvetőbb faktora. Az pedig, hogy a csapat, a team egy adott esetben pontosan mit takar nagyon tágan értelmezhető fogalom: így alakulhat ki, hogy a mai hálózatokként működő világunkban egy amerikai irodalomtanár módszereivel dolgozhat egy francia angoltanár és így tovább. Ez szerintem csodálatos, csak indulna már meg az a folyamat is, hogy ezek a kezdeményezések a mi országunkban is adaptálva legyenek. Mi kellene ehhez? Több team-work a főiskolai vagy egyetemi évek alatt? Több konferencia, fórum, továbbképzés? Ezek mind! De amíg ezek nincsenek, addig elég egy internetes felület, ami akár lehet olyan pofon egyszerű is, mint ez a blog és több lelkesedő pedagógus kolléga, akik ezen a felületen megosztják anyagaikat, ötleteiket. Úgy gondolom, ebből nagyon gyümölcsöző dolgok születhetnének, ha egyszer beindulna! Hajrá, hajrá!

1 megjegyzés:

  1. Nagyon jó észrevételek, Laura :) Itt a lehetőség, hogy elkezdje! Indítson egy blogot, ahol megosztja a tartalmakat, amiket készített, használt a gyakorlótanítások során, és amiket a későbbiekben is használ majd, azokat is felteheti. Legyen egy saját kezdeményezése erre (a bejegyzésben a "találmányom" szónál amúgy is azt hittem, indított egy ilyet, lelkesen kattintottam a linkre :) )

    VálaszTörlés