2012. december 9., vasárnap

Ki így, ki úgy

Internetezők generációi

A linken keresztül elérhető írás is a digitális bennszülöttség - bevándorlóság témáját érinti, de itt arról olvashatunk némi adatot, hogy melyik populáció mire használja inkább az internetet.
Az egyes százalékokat nem emelném ki, mert azokat Ti is elolvashatjátok. Inkább arról írnék, ami számomra leszűrődött tanulságként. Ahogy arra a cikkben is találhatunk utalást, a különbség nem a generációk egyes igényeiben van. Hiszen a fiatalabb generáció is ugyanúgy kíváncsi a hírekre, ám míg ők, pl. a videókat részesítik előnyben, addig a másik korosztály inkább a hosszabb szövegeket, cikkeket böngészi.
A fiatalabbak is ugyanúgy érdeklődnek a különféle műsorok, filmek stb. iránt, ám idősebb társaik nagy részével ellentétben ők nem feltétlenül a televízión követik ezeket nyomon, hanem ehhez is az internet nyújtotta lehetőségeket veszik igénybe.
A kapcsolattartás is ugyanúgy fő szempont mindkét generáció esetén az internethasználat során. A különbség az, hogy a 15(?)-30 évesek főleg a közösségi oldalakat használják e célból, a 30 év felettiek többsége pedig inkább e-mailváltások formájában valósítja meg ezt. A kérdőjel részemről azt jelzi, hogy manapság már nem is olyan biztos, hogy ez az alsó korhatár, amiről beszélnünk kell. Érdekes lehet, hogy a 15 év alatti, aktív internet használók mi célból "szörfölnek".
A különbség tehát tényleg nem az igényekben van. Persze, ez így lehet, hogy nem teljesen igaz, mert minden valószínűséggel vannak olyan internethasználati okok, amik az egyes generációknál kirívóan eltérő népszerűségnek örvendnek. Viszont, ha a felsorolt, "alapvetőbb" igényeket tekintjük, akkor azt mondhatjuk, hogy ezek megjelennek mindkét esetben. Az igények kielégítésére használt eszközökben mutatkozó különbségek szerintem a generációk között fennálló különbségeknek köszönhetők. Hiszen a 15-30 éves korosztály jelentős része már egészen fiatal kortól kezdve élvezhette a különféle infokommunikációs eszközöket, így a többségük akár hozzá is szokhatott az internetes tartalmak változatosságához. A 30 év feletti populáció jelentős része pedig inkább a papíralapú, "szöveg-jellegűbb" dolgok közé szocializálódott, így elképzelhető, hogy emiatt az interneten is ilyen ismerősebb, megszokottabb tartalmakat keres.
Ezeket azért fontos szem előtt tartani, mert ha ezeket tudjuk, akkor igazíthatjuk az egyes korosztályokhoz a közölni kívánt tartalom formáját. És persze, ennek tudatában arra is koncentrálhatunk, hogy mi az, amivel még érdemes lenne megismertetni az egyes internethasználókat. Mindez persze nagyban személyfüggő is, hiszen el tudom képzelni, hogy van olyan, nálam jóval idősebb személy, aki sokkalta változatosabban használja az internetet és annak különféle lehetőségeit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése