Ahogyan arról korábban már írtam, az eLEMÉR (2012) vizsgálatának fókuszpontjában az áll, hogy a magyarországi iskolák hogyan támogatják a tanítás, tanulás folyamatát és a szervezeti működést informatikai eszközökkel. A mérőeszköz 91 pozitív, orientáló kérdést tartalmaz.
A jelenleg működő általános és középiskolák közül (5923 db) 723 intézmény vett részt teljes mértékben az önértékelési folyamatban, míg összesen 1723 intézmény regisztrált az eLEMÉR rendszerében. 83 olyan intézmény van, akik már 2011-ben is részt vettek az adatszolgáltatásban, így ezen intézmények esetében valós összehasonlításról beszélhetünk.
Az eredmények alapján az alábbi kategóriákba sorolhatóak a résztvevő intézmények:
- 218 intézményben „megjelent az IKT: "A fejlődés kezdetén álló iskola. Már vannak eszközök. A vezetés most kezdi felfedezni az IKT-ban az iskolairányítás és a tanulás számára rejlő lehetőségeket. Erős a hagyományos, tanárközpontú tanítási mód. A tanulók csak a tanárok által részesednek a technológiából, nem használják a tanulás során."
- 251 iskolában „alkalmazzák az IKT-t: "Eljutottak addig, hogy értik, hogyan segítheti az IKT a tanulást. Ebben a fázisban olyan feladatokra használják az IKT-t, amilyeneket eddig is végeztek, csak nélküle. A tanulási környezetben a tanárok dominálnak. Például a tanári magyarázatot prezentáció vagy nyomtatott anyag, például feladatlap egészíti ki. A tanulók hallgatják az órát, és feladatokat oldanak meg, néha a tanár által készített feladatlapon, időnként informatikai eszközök segítségével. A tanulók egy-két tantermi gépet használnak, illetve néha bejutnak informatika órákon kívül is a számítógépterembe."
- 207 intézményben „integrálják az IKT-t: "Ebben a fejlődési szakaszban az iskola gazdag eszközparkkal rendelkezik az informatika termekben, az osztálytermekben és az irodákban is. A tanárok új módszerekkel kísérleteznek, az IKT kreatívabbá teszi őket, megváltoztatja tanítási gyakorlatukat. Előfordul, hogy összevonnak bizonyos tantárgyakat vagy összefognak egy-egy téma tanítására. Többféle forrásból tanítanak, felhasználják a környezetben rejlő lehetőségeket és az internetet is. Az eszközök rendelkezésre állnak ahhoz, hogy a tanulók projektekben dolgozhassanak, így tanuljanak, és bemutathassák szerzett tudásukat."
- 47 helyen pedig már „átalakulnak az IKT használatával: "Az iskola kreatívan használja az IKT-t az iskolai oktatás újragondolására és átalakítására. Az IKT szerves, természetes része a napi tevékenységeknek. A tanulás tanulóközpontú, többféle tanulásszervezési eljárást alkalmaznak, a tanulás közelebb került a gyakorlathoz, a külvilághoz. A tanulók tanulási stílusuknak és képességeiknek megfelelően különböző tanulási utak között választhatnak. Nagyobb felelősséget viselnek tanulásukért és értékelésükért. Gyakran előfordul, hogy a tanulók egy-egy probléma megoldásán dolgoznak, akár külső szakembereket is bevonva. Megfigyelik, elemzik és bemutatják a problémát, miközben informatikai eszközöket használnak. Sokféle technikai eszközhöz hozzáférhetnek korlátozás nélkül. Az iskola a helyi közösség számára is tanulási központként szolgál. A fejlődés érdekében olyan tantervet alakítanak ki, amelyben jelentős szerepe van az informatikai eszközökkel támogatott projektmunkának. Az iskolai munkába az IKT segítségével bevonják a helyi közösséget."
A fenti eredményekből látható, hogy az IKT eszközök hatására történő átalakulás még sok helyen várat magára, azonban a kezdeményezés, a szándék már rengeteg intézményben megjelent. A jövőre előretekintve pedig különösen fontosnak érzem, hogy a felsőoktatásból kikerülő tanítók, tanárok, pedagógusok már tisztában legyenek az IKT eszközök fogalmával, és az oktatásuk során szerzett tapasztalatokat integrálni tudják egy-egy intézmény mindennapjaiba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése