2012. december 14., péntek

Tanári attitűdök az IKT eszközökkel kapcsolatban

Ez a bejegyzés a Debreceni Egyetem Matematikai és Informatikai Intézetének egy 2010-es szakdolgozatához fog kapcsolódni, amelynek a címe IKT eszközök az oktatásban, és Békési Attila informatikus írta.
Szakdolgozatának azt a részletét szeretném kiemelni, amely azzal foglalkozik, hogy milyenek a tanári attitűdök az IKT eszközökkel kapcsolatban. Eredményei jól árnyalhatják azt a képet, amit mi tapasztaltunk a projekttevéknység során, amikor ugyanebben a témában gyűjtöttünk adatokat kérdőív és interjúk segítségével.
Eredményei a következők voltak:
  • A válaszadó pedagógusok 85 %-a fontosnak tartja az informatikát a mindennapi életében.
  • A megkérdezett tanároknak a fele úgy gondolja, hogy a tanulók az informatikai ismereteiket nem megfelelően használják fel. Felhívják a figyelmet a veszélyeire: agresszív játékok, mozgáshiány, nagy a függővé válás veszélye, stb.
  • Nagy részük ennek ellenére úgy gondolja, hogy napjainkban nélkülözhetetlenek a számítástechnikai ismeretek, emellett az IKT eszközök aktívabb használata megnövelné a tanulási folyamat hatékonyságát is.
  • A kérdőív felvétele során azt tapasztalta, hogy a tanárok azt gondolják, hogy a diákok csak játszanak a számítógépen, és nem ismerik fel annak jelentőségét a kommunikációban, az önkifejezésben, és a kreativitás fejlesztésében.
  • Úgy gondolja, hogy ahhoz, hogy a pedagógusok felismerjék az IKT eszközökben rejlő lehetőségeket, arra lenne szükség, hogy a pedagógusok differenciáltabb képpel rendelkezzenek arról, hogy diákjaik mire használják a számítógépet.
Úgy gondolom, hogy ez a szakdolgozatíró arra utalt más szóval, hogy a tanulási folyamat szervezésekor fontos tudatában lenni annak, hogy a tanulóink digitális bennszülöttek, és ahhoz, hogy erre építeni tudjunk, tisztában kell lennünk azzal, hogy ez mit jelent. A kutatás két évvel ezelőtt készült, akkor már a pályán lévő pedagógusokkal.
A mi kérdőíveink és interjúink fényében azt mondhatom, hogy a fenti kérdésekkel foglalkozó kurzusok azóta már megjelentek a pedagógusképzés során, ami pozitív dolog, és bizonyára elő fogja segíteni a jövő pedagógusainak attitűdváltozását az IKT eszközökkel kapcsolatban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése